La història de la música que coneixem és en gran part una història sense dones i, per tant, parcial, incompleta, no pas real. Tot i que des del segle XX moltes dones han aconseguit fama com a compositores, intèrprets o directores, el gran públic, i fins i tot els aficionats i aficionades musicals més entusiastes, trobarien difícil poder citar algunes dones músiques d’èpoques passades. I és que no en sabem gairebé res. La història musical de les dones està, en gran mesura, per fer, la qual cosa implica que ha de repensar-se i refer-se la història de la música en general, també amb (i sense excloure’n) les dones. En aquest cicle de conferències s’oferiran reflexions sobre alguns aspectes relacionats amb les dones i la música: com s’ha tractat el tema en la historiografia, quines peculiaritats i potencials té l’activitat musical de les dones, i com s’ha manifestat aquesta activitat musical a les corts reials del Renaixement, a la vida quotidiana d’aquella època (de vegades reflectida en les prohibicions de la Inquisició), als convents dels segles XVI al XVIII, i a les coples de les tonadilleras dels segles XX i XXI.
Coordina: Dra. María Gembero-Ustárroz (Institució Milà i Fontanals - CSIC)
Cicle: Dones i música
Organitzat per: Residència d’Investigadors