"Persuasió a l’aire”: psicologia, fonògrafs i noves cultures de l’escolta música a l’inici del segle XX

22/06/2015
Conferència
Per a: Alexandra Hui (Mississipi State University, USA)
Lloc: Sala d'Actes
Horari: 18:30
Traducció simultánia: No
"Persuasió a l’aire”: psicologia, fonògrafs i noves cultures de l’escolta música a l’inici del segle XX

La conferència es realitzarà en anglès

Alexandra Hui és una historiadora de la ciència interessada per la física, la psicologia i les ciències humanes, la medicina i les malalties mentals i la història de les arts visuals i de les obres musicals dels segles XIX i XX. Va ser becària (teaching fellow) a l’UCLA (Universitat de Califòrnia, Los Ángeles), abans de treballar a la Universitat Estatal de Mississippi a partir del 2008. El 2012 va publicar The Psychophysical Ear: Musical Experiments, Experimental Sounds, 1840-1910 (The MIT Press) i un any després va obtenir una important beca de la Fundació Nacional per a la Ciència dels EUA.

Aquesta conferència versarà sobre la sonificació de l’espai, l’actual projecte monogràfic de la Dra Hui centrat en la història de la ciència de la música de fons. De fet, es tracta d’una història escolta. El punt de partida és la música de les sales d’espera, sovint vilipendiada però cada vegada més present arreu. Se’n pot dir música de fons, o ambiental o mu-zak. En el segle XX la tecnologia ens va permetre alliberar-nos de la dependència del temps i de l’espai en experiències musicals específiques. Aquesta evolució ha contribuït a l’aparició de nous mitjans per entendre i manipular l’espai sonor.

La conferenciant parlarà del test sobre els canvis d’humor confegit per Thomas Edison i el psicòleg experimental Walter Bingham, les enquestes sobre satisfacció dels treballadors, i els estudis d’eficiència duts a terme per la companyia Muzak per tal d’entendre fins a quin punt els objec-tius de la psicologia funcional van contribuir a una nova manera d’escoltar música al començament del segle XX. En termes més generals, la Dra Hui planteja que l’aparició d’aquestes alternatives d’escoltar música i les noves tecnologies musicals han obert un seguit d’interrogants sobre la relació que hi ha entre la comprensió que els individus i les comunitats tenen del seu entorn i l’experiència (sovint indirecta) que en tenen. La ciència ha fet possible una nova estètica musical i uns nous procediments per escoltar música de manera explícita i deliberada, i ha contribuït a l’aparició de nous sons i de noves practiques d’escolta, la qual cosa ha alterat fonamentalment el panorama musical del segle XX.


Cicle: "Persuasió a l’aire”: psicologia, fonògrafs i noves cultures de l’escolta música a l’inici del segle XX


Organitzat per: Annette Mülberger (CEHIC-UAB) i Jon Arrizabalaga (IMF-CSIC)




CALENDARI D'ACTIVITATS

Activitats pròpies
Activitats externes

EN DIRECTE!

Podeu seguir les nostres conferències en streaming

LES NOSTRES CONFERÈNCIES

Visita el nostre canal de YouTube

LA NOSTRA IMATGE

Música per a la Ciència

El Mestre Joan Guinjoan ha col•laborat amb la Residència d’Investigadors...
...
Desenvolupament web: WEBfine
Fem servir cookies pròpies i de tercers, per analitzar els seus hàbits de navegació. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | més detalls